ALD Carmarket

18x5 Hero image

Godt at vide som bilejer

Uanset om du er førstegangsbilejer eller om det er din tredje bil, er der en række ting, du skal vide for at sikre, at din bil kører godt og bliver ved med det. Jo længere du kører i bilen, desto mere slidt bliver den naturligvis. Men med denne artikel får du en håndfuld råd og tips, så du ikke slider bilen op hurtigere end højst nødvendigt. Passer du ikke ordentligt på din bil, kan dens levetid blive forkortet gevaldigt og det kan blive en dyr affære at eje en bil. Det kan altså virkelig betale sig at pleje sin bil løbende og ikke vente til sidste øjeblik.

Fordele ved at pleje din bil løbende

  • Din bil er sikrere at køre i

  • Du undgår dyre og uventede værkstedsregninger

  • Din bil er pænere og lækrere at se på

  • Det giver større køreglæde

  • Du kan bibeholde en god brændstoføkonomi

  • Du kan få flere penge for din bil, når du en dag skal sælge den igen

Regelmæssige serviceeftersyn

Regelmæssige serviceeftersyn med tjek og vedligeholdelse er essentielle af både økonomiske, driftsmæssige og sikkerhedsrelaterede årsager. Under et serviceeftersyn bliver bilen nemlig tjekket for slid og fejl, og disse udbedres, så de ikke udvikler sig til større problemer. Hos mekanikeren har du ofte både mulighed for et lille eller et stort serviceeftersyn. Det lille eftersyn bør du få foretaget i et interval mellem 10.000 og 30.000 kørte kilometer. Dette inkluderer bl.a. olieservice samt kontrol af bremser, dæk mm. Under det store eftersyn tjekkes udstyret mere i dybden og diverse udstyr og væsker udskiftes. Vi anbefaler, at du sender din bil til et stort eftersyn for hver 60.000 km. kørt. I din bils instruktionsbog vil der være specificeret, hvad der skal tjekkes på din bil ved et serviceeftersyn. Følges denne, kan du bevare garantien, så derfor er det også vigtigt at huske at sende bilen til service i garantiperioden.

Motorolie og oliefilter

Din bils motorolie og oliefilter holder din bil kørende ved at sikre en gnidningsløs kørsel. Olien og filteret smører og renholder nemlig både motoren og stemplerne, som gør, at motoren ikke slides lige så hurtigt og at du opretholder en god brændstoføkonomi. Du bør tjekke oliestanden for hver 1.000 til 2.000 kørte kilometer afhængigt af, hvordan du bruger din bil. Kører du typisk bykørsel og kortere ture, slider det mere på motoren, så derfor skal du tjekke olien oftere – gerne ved hver 1.000 km. kørt. Du kan f.eks. gøre det til en vane at tjekke oliestanden, hver eller hver anden gang du tanker, så du nemmere husker det. Hvis oliestanden er lav, skal du fylde ekstra olie på. Bilens instruktionsbog vil angive, hvilken olie der skal bruges til din bil. Både motorolie og oliefilter skal herudover udskiftes en gang om året eller for hver 15.000 kilometer kørt. Intervallet vil også stå specificeret i din bils instruktionsbog. Mekanikeren vil typisk skifte både olie og oliefilter, når du sender bilen til service, så hvis du overholder dine regelmæssige serviceeftersyn, skal du ikke bekymre dig om dette.

Bremser

Som du nok ved, er bremserne blandt bilens allermest essentielle dele, fordi de er med til at gøre bilen sikker at køre i. Hver gang du bremser eller bare kører rundt i det danske vejr, slider du på bremserne, og derfor bør disse også ses efter og vedligeholdes regelmæssigt. Det er nemmest at overlade denne opgave til mekanikeren for eksempel i forbindelse med et serviceeftersyn. Vi anbefaler, at du får tjekket og renset bremserne samt skiftet bremsevæske en gang hvert år som minimum. Det er vigtigt, at du specifikt beder om en bremserens, for ellers bliver bremserne oftest kun tjekket visuelt og ikke skilt ad, smurt og kontrolleret. Hvis bremserne ikke vedligeholdes, kan du risikere nedsat bremseevne, rustudvikling, ødelagte bremsedele eller bremsesvigt, hvis det er rigtig grelt. Herudover forringer det også brændstoføkonomien. Dog er der også ting, du selv kan gøre for at passe på bremserne, når du kører, og dermed forlænge deres levetid. Du kan bl.a. sætte bilen i frigear, inden du bremser eller bruge motorbremsen, når du kan. Herudover skal du være påpasselig med at køre rundt med for meget bagage, som gør bilen tungere, da dette tærer på bremserne.

Dæk og fælge

En anden ting, du passende kan tjekke, mens du tanker, er bilens dæktryk. Tankstationer vil nemlig ofte have en dæktryksmåler, du kan låne. Hvis din bil er nyere, har den højst sandsynligt en automatisk dæktryksmåler, som advarer dig, når dæktrykket bliver for lavt. Dog er det altid en god idé alligevel at tjekke trykket regelmæssigt, så du kan forebygge forringelse af både sikkerhed og brændstoføkonomi. Ud over trykket i dine dæk, skal du være opmærksom på dækmønsteret. Lovkravet er minimum 1,6 mm., men vi anbefaler ikke, at det kommer under 3 mm. – især ikke om vinteren. Dette er for at undgå forværret vejgreb, længere bremselængde og akvaplaning, dvs. dækslip i vådt føre. En mekaniker vil under service af din bil typisk tjekke både dæktryk og -mønster.
Til sidst anbefaler vi, at du altid skifter hjul (dvs. både dæk og fælge), når sæsonen skifter. Der findes sommer- og vinterhjul af sikkerhedsmæssige årsager, da de to dæktyper er skræddersyet til sæsonens vejr og temperaturer og derved er mest sikre under den pågældende årstid.

Bilvask og rengøring

Mange tror fejlagtigt, at bilvask og generel rengøring af bilen kun har kosmetiske formål, men det er faktisk også vitalt for bilens levetid. Dette skyldes, at rengøring forhindrer rustudvikling og slid på bilens karosseri, lak og maling, som hele tiden påvirkes af insekter, vind og vejr. Vi anbefaler, at du giver din bil en udvendig vask og en let indvendig rengøring samt støvsugning hver anden måned. Et par gange om året er det en god idé at give bilen en mere grundig vask, en undervognsskyl og en omgang voks. Undervognsskyl forhindrer rustudvikling i undervognen, mens voks giver lakken et ekstra lag beskyttelse og derved forhindrer rustudvikling. Herudover anbefaler vi, at du også giver bilen en undervognsbehandling med rustbeskyttelse en gang om året hos en mekaniker for at stoppe og forebygge rust.

Advarselslamper

Når din bils instrumentbræt blinker, er det vigtigt, at du bliver opmærksom - selvfølgelig uden at du tager øjnene og opmærksomheden fra vejen og trafikken. Når en lampe i instrumentbrættet tændes, er det derfor en god idé at køre ind til siden og afkode, hvad advarselslamperne betyder for at være sikker på, at det er sikkert at køre videre. Hvis du er i tvivl om, hvad lamperne indikerer, kan du tjekke din bils instruktionsbog, hvor alle advarselslamperne vil være beskrevet. Som tommelfingerregel kan advarselslamperne opdeles i tre typer baseret på farve. De grønne lamper er bare til information, så ser du en grøn lampe, behøver du umiddelbart ikke gøre noget. Er lampen derimod gul eller orange, kræver det handling, og er den rød, skal du handle hurtigt og få bilen på værksted i en fart.

Tjekliste til bilejeren

  • Send din bil til regelmæssige servicetjek ca. hver 10.000-30.000 km. kørt

  • Tjek oliestanden for hver 1.000 til 2.000 km. kørt

  • Skift motorolie og oliefilter en gang om året eller for hver 15.000 km. Kørt

  • Tjek bremserne og få foretaget en bremserens en gang om året

  • Pas på bremserne, når du kører

  • Tjek dæktryk og dækmønster regelmæssigt, f.eks. hver gang du tanker

  • Skift hjul, når sæsonen skifter

  • Vask din bil cirka hver anden måned

  • Giv din bil en grundig vask, undervognsskyl og voks et par gange om året

  • Få en undervognsbehandling med rustbeskyttelse en gang om året

  • Vær opmærksom på din bils advarselslamper og vid hvad de betyder

Vil du vide mere?

Denne artikel giver dig en masse information om, hvordan du bedst passer på din bil, så den kører ordentligt og ikke slides alt for hurtigt. Hvis du gerne vil have lidt mere vejledning med på vejen som bilejer, er der hjælp at hente i nogle af vores andre artikler:

Sidst opdateret: 29. oktober 2019